Part 1: Zuidoost Azië - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Daphne en Menno - WaarBenJij.nu Part 1: Zuidoost Azië - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Daphne en Menno - WaarBenJij.nu

Part 1: Zuidoost Azië

Door: Menno & Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne en Menno

11 Januari 2015 | Thailand, Koh Tao

Hallo iedereen,

Deel 1 van de reis zit er alweer bijna op! Jullie hebben nog geen blog van ons gezien, we vervelen ons duidelijk niet ;-), maar we gaan ons best doen om een leuk en beknopt verhaal te schrijven van onze ruim 3,5 maand door Zuidoost Azië.

Onze reis zag er als volgt uit: 30 dagen Thailand (centraal & noord) , 30 dagen Laos, 30 dagen Vietnam, 10 dagen Cambodja en sinds 29 december weer in Thailand (zuiden).

De vier landen zijn stuk voor stuk prachtig en hebben allemaal iets bijzonders. Thailand en Vietnam zijn duidelijk de meest bezochte landen en redelijk Westers georiënteerd. Mensen spreken vrij goed Engels, weten hoe ze toeristen moeten behandelen en reizen was heel gemakkelijk. Laos en Cambodja zijn een stuk armer, de infrastructuur is vrij slecht, communiceren is lastiger en veel minder toerisme. In Thailand en Vietnam kennen ze het principe van tijd enigszins. In Laos en Cambodja spreken ze van "Lao of Cambodja time", oftewel wanneer het uitkomt.

Onze reis is heel afwisselend geweest. In de dichtbevolkte steden Bangkok, Hanoi, Saigon en Phnom Penh bruist het en is het verkeer één grote (ongeorganiseerde) chaos. Maar buiten de grote steden is het, door het subtropische klimaat, prachtig groen. We hebben de mooiste uitzichten gezien! Cultuur en religie is duidelijk aanwezig: schoenen uit voordat je naar ‘binnen’ gaat, op elke hoek een tempel en heel veel monniken. Er is veel te bezichtigen over de historie van de landen (denk aan de gruwelijke Vietnam oorlog). Aan de kust vind je stranden zoals je ziet in de reisgidsen.

We vonden natuurlijk alles prachtig, maar hierbij onze hoogtepunten per land:

Thailand
Route: Bangkok – Ko Samed – Ayuthaya – Chiang Mai – Pai – Chiang Mai – Chiang Rai // Koh Tao - Bangkok

Chiang Mai: een hele gezellige, knusse stad in het noorden van Thailand. We hebben hier een week doorgebracht aan het begin van onze reis. Je kunt hier de zondag-avondmarkt bezoeken, waar je allerlei leuke souvenirtjes kunt kopen, maar ook het heerlijke Thaise eten proeven! Vanuit Chiang Mai hebben we een driedaagse jungle trekking gedaan: veel lopen, slapen onder primitieve omstandigheden, geen elektriciteit, geen douche. We bezochten mooie watervallen, reden op een olifant, bamboe-raften door een ‘wildwater’ rivier en maakten zelf ons ontbijt.

Pai: een klein hippie dorpje, back to the 60’s, een relaxte vibe, veel barretjes met live muziek… De mooie omgeving hebben we verkend op de scooter. In Pai hebben we een vijfdaagse yoga en meditatie retreatment gedaan: opstaan om half 7, 2x yoga, 2x meditatie per dag en vegetarisch en heel gezond eten. Het ochtendgedeelte deden we in volledige stilte (niet praten!) en elke avond was er een speciaal programma. Een bijzondere ervaring met een fanatieke groep.

Koh Tao: Afgelopen week hebben we onze driedaagse duikcursus afgerond. Erg intensief, soms spannend, maar super gaaf! Oud & nieuw hebben we gevierd in een beachclub met een mooie vuur(werk)show, lekkere beats, gezellige mensen en heerlijke Singha-biertjes.

Laos
Route: Huay Xai – Pak Beng – Luang Prabang – Vang Vieng – Vientiane – Pakse – Bolaven Plateau – 4.000 Islands

Huay Xai: Direct na de grensovergang kwamen we aan dit dorpje, waar we twee weken als vrijwilliger mochten bijdragen aan een mooi project: Kajsiab. Dit is een initiatief van een Nederlandse en biedt alleenstaande moeders uit een bergdorp de kans om een onafhankelijk bestaan op te bouwen, inmiddels werken er ook wat mannen. Zij runnen gezamenlijk een homestay en restaurant (Daauw Home, www.projectkajsiablaos.org). Met het geld kunnen de kinderen naar een goede school en kunnen ze gebruikmaken van betere gezondheidszorg. Wij hebben hier met van alles geholpen: kinderen en vrouwen Engelse les geven, meehelpen in restaurant en hotel, Menno ging elke dag flyeren om het restaurant vol te krijgen, rijstplukken (zwaar en heet!), administratie, spelletjes spelen met de kids. Het was een enorm speciale ervaring om met de echte Laotiaan te mogen leven, zien hoe zij hun leven indelen, de mensen werken zo hard, zijn blij met “weinig” en extreem aardig.

Andere hoogtepunten waren een tocht met een slowboat door de prachtige natuur, het Frans getinte stadje Luang Prabang, tuben (chillen in een autoband) in de rivier in Vang Vieng en een tweedaagse trip met de scooter door de Bolaven Plateau. In Laos kom je echt tot rust. Om 22.00 uur is het bijna overal muisstil op straat.

Vietnam
Route: Hanoi – Sapa – Hanoi – Halong Bay – Hue – Hoi An – Saigon – Phu Quoc

Sapa: een leuk bergdorpje in het noorden waar wij twee dagen hebben gewandeld met de mooiste uitzichten over de rijstvelden die in terrasvorm zijn aangelegd.

Halong Bay: een grote baai met fascinerende rotsen in het water. Wij hebben dit via Cat Ba island bezocht, veel minder toeristisch. We hebben een boot- en kajaktour gedaan, heel bijzonder.

Hoi An: een romantisch stadje in het midden van Vietnam, heel knus. Als je kleding op maat wilt laten maken, is dit de place to be! Daphne heeft hier twee chique jurken laten maken voor weinig.

Phu Quoc: dit eiland is nog niet zo ontdekt en heeft prachtige stranden en een mooie zee (dikke tip ). Het was hier echt genieten, je kunt hier heerlijke verse vis eten, wat voor je neus klaar gemaakt wordt op de BBQ.

Cambodja
Route: Siam Riep – Sihanoukville – Koh Kong

Door Cambodja hebben we heel snel gereisd. Het is echt een prachtig land, mooie natuur en de Angkor Wat is absoluut een bezoekje waard. Helaas ligt er in Cambodja wel overal troep en stinkt het op veel plekken. Ook al staat er ergens een “iets wat op een prullenbak lijkt”, ze gooien er niets in, maar gewoon op de grond. Zelfs bij het strand zijn er grote delen vervuild. We hebben begrepen dat de jeugd inmiddels wel wordt opgevoed met het principe van opruimen, wat hopelijk aanslaat, want Cambodja is echt super mooi. De kerstdagen hebben we doorgebracht aan de kust van Sihanoukville.

Eeeennn, hoe gaat het met ons?

We krijgen van veel mensen te horen dat we er gelukkig uit zien op de foto’s, dat zijn we ook echt! Zoals Menno vaak zegt: dit is de beste keuze ooit gemaakt! We realiseren ons telkens meer hoe bijzonder onze reis eigenlijk is.
We leren veel van de culturen, ontmoeten heel veel leuke mensen (en als ze niet leuk zijn, spreken we gewoon niet meer af :P) en komen op veel bijzondere plekken. Het eten is heerlijk en (spot)goedkoop. Als we een dagje geen zin hebben of even "moe" zijn van het reizen, doen we dus ook helemaal niks. Wat een vrijheid!

We hebben op verschillende manieren gereisd, soms met de (slaap)bus, nachttrein, boot, mini-van en met het vliegtuig. We proberen vaak te reizen zoals de locals, en niet te boeken bij hotels of reisbureaus. Een hilarische uitdaging, komen hierdoor in veel grappige situaties terecht!

Qua slapen mogen we niet klagen, we betalen gemiddeld 10 euro per nacht. En nee, hiervoor slapen we niet in de (grote) slaapzalen of in kamers vol insecten! We vinden meestal ter plekke een leuke privékamer met eigen douche en toilet, Wi-Fi en soms zelfs ontbijt.

Inmiddels heeft Daphne het onderhandelen helemaal onder de knie en leert ze noodgedwongen bier drinken. Menno had dit jaar Kerstman kunnen spelen, had alleen wat grijze verf moeten vinden. Scheren is hier geen optie!
Tradities laten we niet los, Sinterklaas hebben we gevierd met onze leukste en langste reisgenootjes, Charley en Ruud. Een avond lachen, gieren, brullen om gedichten en cadeautjes.

En als laatste willen we jullie nog bedanken voor de véle berichtjes, appjes en reacties op Facebook. Echt super leuk om te zien hoeveel mensen met ons ‘meereizen’, doet ons goed!

Op 13 januari vliegen we naar Australië, het volgende hoofdstuk van ons avontuur.

• 17 December 2014 - 16:50

Aranka :

Hee hallo!!
    Ik dacht laat ik eens kijken of ze al wat geplaatst hebben, leuk om te lezen dat jullie dus tóch naar Vietnam zijn gegaan!
    Wat was Laos tof he! Heerlijk om zo af en toe weer weg te dromen en terug te denken aan Don Det!
    Wij zijn ondertussen ook in Vietnam aangekomen! Hoe lang blijven jullie nog?
    Groetjes vanuit Hoi An!
    Aranka van Don Det ;-)

• 11 Januari 2015 - 15:53

Joke Huisman:

Wat een avontuur en een mooie foto's, kan niet wachten om de rest te kunnen zien!!
    Een hele goede vlucht en heel veel moois tijdens jullie 2de deel van jullie reis!!
    Groetjes en heel veel xxxxxxx

• 11 Januari 2015 - 20:12

Leonie:

Hey wereldreizigers,

Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt!
    Heel veel plezier in Australië en de rest natuurlijk!

Groetjes,
    Leonie

• 13 Januari 2015 - 19:33

Gerda Van Den Ing:

Hai,

Dank voor de mooie foto's en voor het verslag en nu op naar Australië en ik ben benieuwd hoe jullie dat vinden.
    Ik weet uit eigen ervaring wat een rijkdom dit geeft tussen de oren en hoeveel mooie mensen je mag en kunt ontmoeten.

Have fun,
    Gerda

• 17 Januari 2015 - 16:06

Sjaak Huisman:

Hallo wereldreizigers,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.
    En zijn jullie nog niet eens op de helft.
    We blijven het volgen en zijn benieuwd naar jullie volgende blog over Australië'.
    Veel plezier nog.

Groetjes Marijke en Sjaak

• 24 Januari 2015 - 17:44

Maria En Theo:

Dit neemt niemand meer van jullie af , fantastisch jongens .
    Geniet er van , je leeft maar één keer
    Velen dromen er van , jullie doen het gewoon

COOL

Groetjes van Maria en Theo